ne pas commettre en tant que traiteur

Fouten om niet te maken als cateraar

Het organiseren van een evenement, inclusief een bruiloft, maakt deel uit van het professionele leven van een cateraar. Het menu en de organisatie van de partij zijn de kritische punten. Om de ideale cateraar te kiezen voor een bedrijfsevenement of andere receptie en de aangeboden producten, moeten klanten zoals het bruidspaar bepaalde informatie over de middelen en de werkwijze van elke cateraar controleren. Er moet rekening worden gehouden met de zaal, de maaltijd, de diensten, de inrichting, de hygiëne en het budget. Veel cateraars maken nog steeds fouten bij de voorbereiding van evenementen ten koste van de ontevredenheid van de klanten en hun gasten. Cateraars, hier zijn de fouten die niet gemaakt moeten worden.

Onderschatting van het aantal gasten

Het aantal aanwezigen op het evenement verschilt soms van de oorspronkelijke schatting. Dit is vaak te wijten aan het feit dat een cateraar een overeenkomst sluit met een klant of bedrijf voordat hij alle antwoorden bij de hand heeft. Dit zijn echter manieren waarop hij het budget beter kan bestuderen in relatie tot de prijs van elke organisatie. Ook al zou het ideaal zijn om te weten dat je op een bruiloft precies het juiste aantal gasten hebt, dit is niet altijd mogelijk. De cateraars moeten dus de hoeveelheid voedsel zorgvuldig evalueren en daarbij rekening houden met het budget en de in te zetten middelen voor de dienst. Tenzij het gaat om een cocktailreceptie met drankjes en hapjes, moeten de cateraars ervoor zorgen dat ze over de middelen (ontvangsthal en andere kamers) beschikken om alle gasten te ontvangen.

Te veel maaltijdkeuzes presenteren

Gasten kunnen gewoonweg overweldigd worden door te veel keuzes! De meningen van professionals op dit gebied zijn unaniem over dit onderwerp. Verscheidenheid op menuniveau is zeker een must, maar het kan ongepast zijn op een evenement of feest. Uw gasten moeten het gevoel hebben dat ze een breed scala aan keuzes hebben, zonder overweldigd te worden door verschillende opties, of het nu voor cocktails of gerechten is.

Het niet verstrekken van een voldoende hoeveelheid maaltijden

Het is een rampzalige vergissing op een receptie zoals een bruiloft. Als uw gasten niet goed hebben gegeten op het feest, hoe goed de rest van het evenement ook wordt verzorgd, zullen negatieve recensies over de bruid en de bruidegom en de cateraar vallen. Het advies is dan ook om met alle middelen die tot uw beschikking staan de fout in het menu goed te maken. Een cateraar moet ervoor zorgen dat er regelmatig snacks en voldoende hapjes zijn voor zowel de bruid en de bruidegom als voor alle gasten. Er moet een team worden samengesteld om alle diensten te verlenen. Een dergelijke organisatie heeft zijn prijs, maar het is noodzakelijk om ervoor te zorgen dat de gasten het volgende toekomstperspectief van de cateraar worden.

Bied de klant geen vegetarische gerechten aan

Het niet aanbieden van vegetarische gerechten en een menu voor vegetarische gasten of een glutenvrij menu is ook een ernstige fout die de cateraar moet vermijden. Overweeg bij wijze van aanbeveling om een menu te bereiden dat bestaat uit groenten, pizza’s of hartige pastagerechten. Zorg er bijvoorbeeld voor dat u een substantieel glutenvrij gerecht toevoegt als onderdeel van een buffet. Bovendien nemen veel cateraars in Frankrijk dit soort levensmiddelen op in hun diensten. Soms realiseert de bruid en bruidegom zich deze details niet, maar het is aan de cateraar om hen dit menu aan te bieden om het feest gezellig te houden.

Geef je over aan het exotische in het eten

De meningen zijn verdeeld. Vaak houden mensen alleen maar van goed ouderwets thuis koken. Een goede maaltijd bereid met verse producten gaat veel verder dan een exotisch gerecht met een onbekende textuur en smaak. Het is aan de cateraar om voor de gasten te zorgen en ervoor te zorgen dat ze gedurende het hele feest genieten van hun maaltijd. Het beperken van de maaltijdkeuzes is een passende aanbeveling. Er moet één compleet gerecht worden aangeboden in plaats van meerdere menuvarianten. Volg altijd het advies van de kenners op en houd rekening met het aantal aanwezige gasten op de bruiloft. Als u een buffet serveert, zullen te veel opties leiden tot lange bezettingen en zal uw team het moeilijker hebben om de situatie aan te pakken. Hoewel de gasten misschien denken dat een groot aantal gerechten de voorkeur verdient, moet uw expertiseniveau hen ervan overtuigen dat de keuzes die ze maken van invloed zijn op de receptie zelf en op de perceptie van de gasten van het succes van het feest.

Het negeren van de meningen van gasten en andere cateraars

Zodra een klant een cateraar raadpleegt voor de organisatie van zijn evenement, moet deze de timing naar de letter respecteren. Vergeet niet dat de klant koning is. De uitwisseling van meningen met de cateraar moet ruim voor de receptie of het huwelijk plaatsvinden. Zo hebben de cateraar en zijn team de tijd om de decoratie, de service, de gerechten en andere elementen met betrekking tot de voorbereiding van het evenement aan te passen aan de mening van de klant. Goede cateraars zijn altijd gewapend met een contract om communicatieproblemen te overwinnen. Het negeren van dit aspect is een onvergeeflijke vergissing. Dit beschermt zowel de cateraar als de klanten. Zorg ervoor dat u gedetailleerde informatie heeft over de producten die u levert. Beschrijf voor u en uw serviceteam schriftelijk eventuele speciale wensen, zoals anti-allergische maaltijden, een glutenvrij menu, decoratie… Effectieve communicatie van informatie is de sleutel tot het succes van een bedrijfsevenement of bruiloftsreceptie. En zelfs als het uw eigen evenement is dat u gaat organiseren, vraag dan altijd advies aan een professionele cateraar om eventuele fouten te voorkomen.

Onderschatting van de leveringsdiensten

Het niet respecteren van de timing van de levering kan ertoe leiden dat het voedsel zijn kwaliteit verliest wanneer het op tafel wordt geserveerd. Als de levering te laat komt, kunnen de gasten geïrriteerd raken en dat zou de sfeer van de bruiloft bederven. Om dit probleem te voorkomen, moet de cateraar de maaltijd 30 minuten voordat deze op de gastentafel wordt geserveerd, afleveren. De cateraar moet dus rekening houden met de afstand tussen de ontvangstruimte en de plaats waar de maaltijden worden bereid.

Het negeren van de ingrediënten van elke maaltijd

Het lijkt onmogelijk dat een cateraar de samenstelling van het door hem voorgestelde menu niet kent. En toch bestaat het, ook al is het een ernstige fout van zijn kant. Het zou de voedselveiligheid van de gasten kunnen bedreigen. Het is daarom cruciaal om te weten of het gerecht allergenen of andere reactieve stoffen bevat om een verklaring aan de gasten te kunnen afleggen.